Wyższy poziom zarządzania obiektami – ambitne cele Savills na 2023 rok

TEMAT NUMERU

Savills przekroczył próg miliona metrów kwadratowych zarządzanej powierzchni i dołączył do ścisłej czołówki zarządców nieruchomości komercyjnych na polskim rynku. Mimo to, nie zwalnia tempa i odważnie planuje kolejny rok. O wyzwaniach, procesie akwizycji zespołu zarządzania nieruchomościami firmy Knight Frank i zwiększeniu się portfela zarządzanych nieruchomości komercyjnych rozmawiam z Michałem Bryszewskim, Head of Property & Asset Management z firmy Savills.

Panie Michale, ma Pan wieloletnie, międzynarodowe doświadczenie w świadczeniu kompleksowych usług doradczych dla najemców i właścicieli nieruchomości. Czy może Pan opowiedzieć, jak wyglądała Pana kariera zawodowa, zanim dołączył Pan do Savills oraz jakie zadania realizuje Pan dzisiaj?
Branża nieruchomości była w centrum mojego zainteresowania od początku kariery zawodowej. Zależało mi na tym, aby poznać różne perspektywy pracy na rynku nieruchomości komercyjnych. Wszystko zaczęło się 17 lat temu w consultingu w firmie PwC, gdzie zaczynałem od poziomu praktykanta. Tam zdobyłem umiejętności, poznałem narzędzia, standardy pracy, które z czasem okazały się fundamentalne. Kolejne 6 lat spędziłem w Wiedniu, pracując dla Bank Austria w ramach grupy UniCredit w bankowości inwestycyjnej, gdzie aranżowałem finansowanie nieruchomości komercyjnych w Europie Środkowo-Wschodniej. Wróciłem do Polski i bylem współzałożycielem hubu analityczno-transakcyjnego obsługującego klientów korporacyjnych w jednej z międzynarodowych firm doradczych działających na rynku nieruchomości. Obecnie w Savills od przeszło półtora roku prowadzę dział zarządzania nieruchomościami. Koncentruję się na rozwoju zespołu, produktów oraz szeroko rozumianego biznesu.

Szerokim echem w mediach branżowych odbiła się informacja o przejęciu przez Savills zespołu zarządzania nieruchomościami firmy Knight Frank. Dlaczego Savills zdecydował się na taki krok i w jaki sposób przebiegał cały proces przejęcia?
Ta decyzja była dla Savills bardzo naturalna. Jest ona spójna ze strategią rozwoju naszej firmy w Europie, ponieważ stawiamy na systematyczną rozbudowę usług zarządzania nieruchomościami, które jako usługa nietransakcyjna gwarantują stabilne przychody dla firmy. Jesteśmy liderem w tym sektorze m.in. na rynkach w Wielkiej Brytanii i Niemczech, natomiast usługę zarządzania oferujemy w całej Europie. Mamy bardzo ambitne plany i pomimo nadzwyczajnego tempa organicznego wzrostu, w ciągu 12 miesięcy wygraliśmy 12 projektów – byliśmy otwarci na rozwinięcie skrzydeł przez akwizycję. Ta transakcja to bardzo ważny kroku w kierunku dalszego rozwoju Savills w Polsce. Pozwolił on na podwojenie skali naszej działalności w zakresie zarządzania nieruchomościami i na znaczące wzmocnienie naszej pozycji w sektorze biurowym. Wyraźnie przekroczywszy próg miliona metrów kwadratowych zarządzanej powierzchni, dołączyliśmy do ścisłej czołówki zarządców nieruchomości komercyjnych na polskim rynku.
 

Zespół zarządzania nieruchomościami Savills


Proces akwizycji zespołu zarządzania nieruchomościami firmy Knight Frank (KF) rozpoczął się rok temu, a przygotowania do płynnej integracji zespołów i systemów trwały 6 miesięcy. Wdrożyliśmy w Savills najnowszą wersję systemu do zarządzania nieruchomościami – NOVO, z której wcześniej korzystał KF. Ten ruch pozwolił na skuteczne połączenie wszystkich zarządzanych przez nas obiektów. Przygotowaliśmy szczegółowy plan działań integracyjnych oraz komunikacyjny uwzględniający zarówno klientów, jak i pracowników. Obecnie koncentrujemy się na integracji zespołu – wspólne wyjazdy, szkolenia i warsztaty.
Dzięki akwizycji wzmocniliśmy naszą pozycję m.in. na rynku krakowskim, a do grona naszych klientów dołączyło wiele prestiżowych budynków. Oprócz zarządców nieruchomości komercyjnych przeszedł do nas również wysoko wykwalifikowany zespół finansowy, w skład którego wchodzą specjaliści o średnim, ponad 10-letnim stażu pracy, co jest unikatowe na polskim rynku.

Trzeba przyznać, że bogaty już portfel nieruchomości komercyjnych zarządzanych przez Państwa firmę znacznie się powiększył. Jakimi obiektami opiekuje się dzisiaj Savills?
W portfelu zarządczym Savills można znaleźć obiekty położone na terenie całego kraju, ze wszystkich czterech sektorów nieruchomości komercyjnych: biurowego, magazynowego, handlowego oraz nieruchomości z funkcjami mieszanymi. Wśród najbardziej rozpoznawalnych można wymienić: kompleks biurowy West Station I i II (115 900 m2), Miasteczko Orange (77,1 tys. m2) oraz wieżowiec Widok Towers (35 tys. m2) w Warszawie, czy kompleks Maraton A i B w Poznaniu (39,3 tys. m2), najwyższy we Wrocławiu budynek mixed-use – Sky Towers (54 tys. m2) oraz wieżowiec Green Towers A i B (36,6 tys. m2) w tym samym mieście, Arkońska Business Park (30,8 tys. m2) w Gdańsku oraz budynki Kapelanka (22 tys. m2), Jacobs CH2M Center (18 tys. m2) i MK29 (11 tys. m2) w Krakowie. Zarządzamy zróżnicowanym portfelem, na który składają się objęty różnej wielkości, zarówno nowe budynki, jak i te funkcjonujące na rynku już od lat. Współpracujemy zarówno z polskimi klientami, jak i międzynarodowymi funduszami. Ta wysoka dywersyfikacja portfela oraz indywidualne podejście do projektów i klienta to fundamenty, na których będziemy budowali dalszy rozwój.

Jestem pewna, że cele na przyszłość dla zespołu Savills Property & Asset Management są bardzo ambitne. Z jakimi zadaniami będziecie mierzyć się Państwo w 2023 r.?
W 2023 r. chcemy przyspieszyć. Możemy bazować i polegać na silnym zespole wspieranym przez efektywną platformę systemową i procesową, które udało nam się zbudować w ostatnich miesiącach. Skoncentrujemy się na technologii i dalszej automatyzacji. Dzięki tym rozwiązaniom nasi klienci zyskają jeszcze doskonalsze narzędzia do efektywnego zarządzania operacjami i kosztami swoich projektów.

Wchodzimy na wyższy poziom zarządzania i rozszerzamy naszą usługę, aby wziąć pełną odpowiedzialności za obiekt, w tym za wynajem, marketing czy bardziej strategiczny rozwój i redefinicje zarządzanych nieruchomości. Wartość dodana to podstawa nowoczesnej usługi Property Management. Do Savills dołączyły zespoły doradztwa strategicznego i ESG – współpraca z tymi liniami pozwala nam na oferowanie w ramach zarządzania nieruchomością szerokiej gamy usług dodatkowych.

Zespół zarządzania nieruchomościami Savills


Panie Michale, zatrzymajmy się chwilę przy rosnących cenach energii, które są dużym wyzwaniem dla całego rynku nieruchomości. Jaka jest strategia Savills w odniesieniu do trudnej sytuacji energetycznej?
Nawiązaliśmy współpracę z renomowanymi partnerami, którzy specjalizują się w zakupie energii elektrycznej i cieplnej.

Przygotowaliśmy również ogólnodostępny, bezpłatny poradnik poruszający kwestie efektywności energetycznej w nieruchomościach komercyjnych, do zapoznania z którym serdecznie zapraszam – jest dostępny na naszej stronie: www.savills.pl.

Musimy zakładać, że obecne rozwiązania wprowadzane przez rząd czy UE, które ograniczają wzrost cen, mogą mieć jedynie krótkoterminowy charakter wsparcia w 2023 r. Od strony makroekonomicznej nie ma przesłanek, aby ceny energii spadały. Z tego powodu jesteśmy przekonani, że właściciele i inwestorzy będą podejmować w tym zakresie zdecydowane kroki, w stronę redukcji zużycia energii i modernizacji nieruchomości. Savills jest partnerem, który aktywnie doradza i realizuje tego typu projekty, także od strony najemcy. Jako uczestnicy rynku nieruchomości komercyjnych chcemy kreować trendy i promować inicjatywy, które mają realny wpływ na to, jak będzie wyglądała otaczająca nas rzeczywistość w przyszłości.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmowę przeprowadziła Marta Bober – redaktor naczelna.

Przypisy