FM stawia na efektywność energetyczną

FACILITY

Facility management (FM) się zmienia. Bez konkretnego planu podniesienia efektywności energetycznej z wykorzystaniem nowych rozwiązań firmy z branży FM nie mają szans przetrwać na rynku. Klienci bowiem szukają partnerów w transformacji ESG (environmental, social and corporate governance), a nie wykonawców ticketów – stwierdza Paweł Miąskowski, doradca w zakresie FM w Grupie GPEC. 

Część firm zajmujących się działaniami FM, obserwując rynek, tworzy obecnie na siłę sekcje specjalizujące się w sektorze energetyki. To dodatkowe usługi do przeglądów, napraw usterek czy remontów, które wymuszają na nich klienci. Jest tylko jedno wyzwanie: jak zaufać pod tym względem firmie, skoro w zakresie efektywności w energetyce nie ma żadnego doświadczenia?

Energetyka w budynkach – konsekwentny rozwój biznesu

Filozofia działania Grupy GPEC w branży obsługi technicznej nieruchomości jest jasna: to kolejny etap rozwoju usług energetycznych, tylko że w obiektach komercyjnych. Jako grupa kapitałowa z międzynarodowymi udziałami od dekad specjalizuje się w nowoczesnych rozwiązaniach okołoenergetycznych. Stworzyła między innymi pierwszą w Polsce inteligentną sieć ciepłowniczą wykorzystującą moduły sztucznej inteligencji (AI – artificial intelligence) do analiz danych. Kiedyś największa grupa ciepłownicza na Pomorzu, dziś bardziej hub inżynierski w zakresie efektywności energetycznej, budownictwa czy facility anagement (jako GPEC FM) w portfolio.

– Klienci oddali nam pod opiekę ponad 3,5 mln m2 w całej Polsce i nie tylko z tego powodu, że mamy kilkadziesiąt lat doświadczenia w energetyce, lecz także ze względu na elastyczne struktury, które mamy w całej Polsce. To ponad 150 techników, 80 inżynierów i przede wszystkim relacje pozwalające na szybkie dostosowanie zespołów do potrzeb klienta i reakcje w ciągu godziny w każdym miejscu w Polsce – wyjaśnia Miąskowski.

Optymalizacja zużycia energii – case study

Dla jednego z dużych klientów na terenie Trójmiasta (powierzchnia terenu zewnętrznego przekraczająca 6 ha, ok. 15 tys. m2 powierzchni eventowej, wielokondygnacyjne budynki, strefa restauracyjna) GPEC FM stworzyła autorski projekt z zakresu efektywności energetycznej. Do standardowej oferty zaimplementowała unikatową w branży usługę – użycie drona do termowizji w celu wykrycia miejsc ubytku ciepła, ubytku gazu izolacyjnego i ewentualnych błędów konstrukcyjnych czy błędów związanych z wiekiem budynku i pracą materiału. Do audytu dołączono inżynierski raport ze szczegółowymi opisami, wytycznymi i predykcjami osiągniętych efektów w czasie. Celem zalecanych działań było zmniejszenie zapotrzebowania na ciepło zużywane na potrzeby centralnego ogrzewania.

– W przypadku wspomnianego klienta koszt rekomendowanych działań jest niemal równy rocznym kosztom strat, jakie generowały stolarka okienna oraz mostki termiczne na elewacji i dachach. Koszt nakładów oraz uszczelnienia kubatury obiektów ma szansę zwrócić się zatem w zaledwie 12 miesięcy i pozwolić na dokonanie oszczędności rzędu niemal 100 tys. PLN rocznie – wyjaśnia Miąskowski.

Doradztwo białe certyfikaty

Grupa GPEC w ramach kompleksowego pakietu FM oferuje również klientom nieoczywistą w branży usługę – doradztwo w zakresie pozyskania białych certyfikatów. Tak też było w przypadku omawianego przypadku klienckiego – proponowane działania z zakresu efektywności energetycznej stały się podstawą do ubiegania się o pozyskanie białych certyfikatów.

Praca z klientem w tym zakresie polegała przede wszystkim na ustaleniu priorytetów i wytypowaniu odpowiednich działań, kompleksowym wykonaniu i opracowaniu audytu efektywności energetycznej, przeprowadzeniu postępowania administracyjnego przed Urzędem Regulacji Energetyki, a także rozpoczęciu prac inwestycyjnych i finalnym rozliczeniu białych certyfikatów.

– W pierwszych działaniach podjętych przez klienta wymieniono ponad 1250 opraw oświetleniowych, zainstalowano 45 czujników ruchu i już na tym etapie osiągnięto efekt zmniejszenia zużycia energii elektrycznej o ponad 40% – przekonuje Miąskowski.

Jak dodaje, wspomniane wyżej rozszerzenia nie są i nie mogą być niezależnymi usługami proponowanymi klientom.

– Najpierw poznajemy klienta, obsługujemy jego obiekty w zakresie FM i na tej podstawie dopiero budujemy autorskie rozwiązania wynikające z potrzeb pracy nad efektywnością energetyczną budynków. Takie usługi nie byłyby możliwe bez wcześniejszej współpracy stricte technicznej – wyjaśnia.

Przypisy